Lispan

Alla inlägg under oktober 2012

Av Elise Lundmark - 31 oktober 2012 10:00

Tidsinställt inlägg


När det här inlägget publiceras så har jag jag nog just åkt in på operation men jag hoppas att ni får en rolig halloween! :)

 

xx

Av Elise Lundmark - 28 oktober 2012 18:07


Jag ville göra en annorlunda sorts kanin;)


 

Edina gjorde vi till en zombie:)

 

Engla behöver jag knappt säga vem hon skulle vara, hon blev så otroligt lik! Jag presenterar Captain Jack Sparrow

 

Jag ser ut som en jätte bredvid dom andra men dom stod hopkrupna.. Engla är nästan lika lång som mig.. :( Alla vi tre:

 

hahah jag kan bara kommentera med ett ?

 
 

xx

Av Elise Lundmark - 27 oktober 2012 17:30

Sticker nu iväg på halloween firande! Hoppas ni alla har en trevlig Lördag! :D

 

xx

Av Elise Lundmark - 7 oktober 2012 13:06

 

Efter att ha blivit nekad militärtjänst 5 gånger så lyckas Steve Rogers att bli upptäckt för ett topphemligt forskningsprojekt där de förvandlar honom till Captain America, en superhjälte tillägnad att försvara USAs ideal i andra världskriget. Men hittar han vad han ska göra eller förlorar han sig själv i kändisskapet?


Jag tyckte den här filmen var riktigt bra! Det här är en av filmerna som de slår ihop till the avengers. Marvel produktionerna växer för mig, jag har verkligen börjat gilla superhjälte filmer! Skulle definitivt tipsa om den här till er!
Jag skulle ge den:

  5/5!

Av Elise Lundmark - 1 oktober 2012 21:30

Förstår om ni läsare inte orkar läsa hela den här texten men ville ändå skriva det  OBS jag skriver inte det här för att någon ska tycka synd om mig, det är inte något jag skulle vilja över huvudtaget! Skriver endast det här för att det kan finnas någon som läser min blogg som ska göra den här operationen eller som känner någon som ska göra det. Eller att det kan vara inspiration till någon som har det svårt att man kan verkligen klara allt bara man vill! 

 

Känsliga läsare ska inte titta på bilderna



Första oktober=vecka 40 vilket innebär att det är om 4 veckor vecka 44..

Den veckan väntar mest troligt, ännu en veckas lång resa till Uppsala och den plats jag har spenderat väldigt många dagar av mitt liv, nämligen akademiska sjukhuset. Jag tror faktiskt inte att jag har idas nämna något här i bloggen om varför jag egentligen sitter i rullstol? Nu när jag ändå skriver under punkten att skriva av mig så kan jag passa på att dela min historia!


Jag föddes med en funktionsnedsättning (Jag gillar verkligen inte de som använder ordet funktionshinder, jag låter mig inte hindras av mitt "lillben") som det bara en föds med var 30:e (eller var det 50:e..?) år. Den heter congenital fibula aplasi. Det betyder avsaknad av höger vadben, men jag saknar även några andra skelettdelar och hela mitt högra ben är mindre än det vänstra eftersom det inte växer som vanligt.. Att det inte växer ha lett till att jag har varit tvungen att förlänga mitt ben 4 gånger redan. Vid en förlängning så kapar man av skelettet och stoppar på en järnställning på benet och sen skruvar man ut 1 millimeter varje dag så långt som det behövs.

 


Under mina 17 år så har jag och mamma räknat att jag har opererat mig (inte bara förlängningar utan andra fixningar också) 25+ gånger redan..   


En av gångerna som jag förlängde benet var då jag var ungefär 6 år så var skillnaden mot de andra är att jag förlängde hela benet på en gång (vanligen så förlänger jag antingen lårbenet eller smalbenet). Den gånger blev smärtan under skruvningsperioden väldigt mycket för en 6 årings psyke vilket påverkade mitt liv... Jag ville inte äta något och blev tvungen att få näringen intravenös. Jag kunde inte sova något på nätterna. Min mamma och pappa blev tvungen att turas om att ligga och massera mitt ben hela natten, slutade dem så vaknade jag och kunde inte somna.

Jag har sån otrolig tur att jag har en sån snäll, kärleksfull och omtänksam familj! Nu i efterhand när jag tänker tillbaka på det så måste det ha varit riktigt jobbigt för dem..

   

Men tillslut fungerade det ju såklart inte, så min mamma packade en väska och la in oss (mig och antingen mamma eller pappa, de turades om) på Sunderby sjukhus. Där blev jag tvångsmatat och annat som hjälpte mig att bli en människa igen. jag är väldigt tacksam för det nu i efterhand även om jag avskydde det medan jag var där så är det en stor del i helande! Så jag uppmanar er att om de i er närhet tycker att det är viktigt att ni skulle få hjälp, men ni själv inte ser det så kan det ändå vara så. 


 



Nu tillbaka till det jag faktiskt pratade om i början: Vecka 44 så blir det mest troligt (det är inte helt bestämt än) att åka och förlänga mitt ben än en gång.. Det känns ju nämligen inte så jätte roligt, jag har gjort den här operationen så många gånger också så jag vet vad som väntar. Det gör så att jag verkligen inte längtar till den veckan.. Men det positiva är såklart att jag slipper att ha den 5 centimeter förhöjningen som jag har på skon just nu och jag slipper halta och få ont i ryggen då jag inte har den.


Om det är någon som har någon fråga till mig gällande det här eller bara om ni skulle behöva prata med någon så är det bara att kontakta mig! Anonym eller inte. Jag är ingen malibu therapist men jag kan alltid komma med råd och tips   
 

Välkommen till min blogg!

Hej!

Elise är mitt namn. Jag är en ovanlig tjej med en rolig och lite knasig humor. Lever ett underbart och roligt liv i den vackra, norra delen av Sverige.

Jag följer de flesta tv-serier och älskar att se olika filmer! Nya som gamla (dock inte skräckisar av någon anledning, kanske för att jag är så lättskrämd?). Älskar också färgen rosa, att umgås med mina nära och kära och göra det bästa av mitt liv, som inte riktigt är som alla andras.
I denna blogg skriver jag om mitt liv, recesioner på filmer och mina annorlunda och lite halvknäppa idéer!

Keep reading! ;)

Fråga mig

14 besvarade frågor

Här hittar ni mig!

Klicka på bilderna :)

  

    

Translate to your languages!

Sök i bloggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Senaste inläggen

RSS


Skapa flashcards